Voor wie in de overgang zit zijn opvliegers en stemmingswisselingen vast niet onbekend. De overgang kan dan ook voor veel vrouwen een vervelende periode zijn. De overgang is een periode waarbij er in het vrouwenlichaam veel veranderd op hormonaal gebied en waarbij de menstruatie stopt. De eerste symptomen van de overgang beginnen meestal rond de leeftijd van 45 jaar. Maar er zijn ook veel vrouwen die aangeven al op jongere leeftijd last te hebben van overgangsklachten. De overgang duurt gemiddeld 6 a 7 jaar en is vaak bij een leeftijd van 52 jaar helemaal over. Heb je last van overgangsklachten en wil je weten wat je daartegen kan doen? Lees dan snel verder naar de volgende 5 tips.

Natuurlijke producten

Er zijn tegenwoordig veel natuurlijke producten verkrijgbaar die de symptomen zoals een nerveus gevoel en opvliegers voor een groot deel kunnen verhelpen. Je kunt het beste met deze producten starten wanneer de eerste symptomen verschijnen. Op deze manier geef je je lichaam rustig de tijd om aan deze producten te wennen en ben je de ergste overgangsklachten voor.

Overgang

Lees ook: Vier sporten waarmee je het meeste vet verbrandt!

Tijd voor jezelf

Tijdens de overgang kan het zijn dat sommige momenten je ineens zwaar vallen. Dit kan komen door de grote schommelingen in je hormoonhuishouding en door de lichamelijke klachten die ontstaan tijdens het hele proces in je lichaam. Je kunt het beste tijdens deze momenten je zelf op de eerste plaats zetten. Heb je een drukke agenda? Schrap dan wat zaken van je to do lijst en maak tijd voor jezelf. Ga een wandeling maken of ontspan met een goed boek in bad. Door tijd voor jezelf te nemen krijg je meer rust in je hoofd en kan je er daarna weer met frisse moed tegenaan.

Alcohol

Het is tijdens feestjes of andere gelegenheden vaak verleidelijk om lekker mee te borrelen. Toch is niet verstandig om veel alcohol te drinken wanneer je in de overgang bent. Het kan zijn dat je wijntje of borrel ineens heel anders valt en dat je ook sneller aangeschoten bent dan voorheen. Dit komt voornamelijk door de grote schommelingen in het oestrogeen. Dit kan bij het nuttigen van alcohol een verkeer signaal afgeven aan de hypofyse waardoor je sneller aangeschoten raakt. Ook zal je sneller zweetaanvallen krijgen tijdens het drinken van alcohol.

Overgang

Lees ook: Deze 5 fruitstukken bevatten de meeste vitamines 

Vitamine D

Vitamine D wordt aangemaakt via de huid. Het is zo dat een oudere huid minder vitamine D aan maakt dan iemand met een jonge huid. Voor wie ouder wordt en in de overgang is kan het zijn dat je al snel een tekort hebt aan vitamine d. Dit kan tijdens de overgang weer vervelende klachten geven. Het is daarom raadzaam om na je 45 direct te beginnen met het innemen van vitamine D-supplementen om nog meer klachten te voorkomen.

Laagjes kleding

De welbekende opvliegers komen meestal op de meest ongeschikte momenten opzetten. Het zweet breekt je uit en je hoofd loopt rood aan. Het liefst zou je naar buiten willen rennen en naar huis gaan om jezelf om te kleden. Helaas kan dat niet altijd. Daarom doe je er goed aan om jezelf in verschillende laagjes te kleden. Zorg ervoor dat je een vest of shirt uit kan trekken en dat je er iets luchtigs onder draagt. Raak ook vooral niet in paniek, je omgeving heeft het vaak niet eens in de gaten.

Overgang

Weet jij nog andere tips die kunnen helpen tijdens de overgang? Laat het dan even weten in een bericht hieronder!